Nie zawsze sytuacja witryny w sieci jest dobra. Czasem dobre strony nie pojawiają się na listach wyszukiwania, a to przekłada się na to, jaki ruch się na nich generuje. Kiedy strona nie pojawiają się na pierwszych pozycjach list wyszukiwania, to prawdopodobieństwo tego, że ktoś na nią trafi, spada. Dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych i innych stron sieci ma duże znaczenie dla ich właścicieli. Nikt przecież nie umieszcza sklepu czy strony w sieci tylko po to, by taka strona sobie tam była. Ona musi przynosić określone zyski. W przypadku sklepów jest to szczególnie widoczne.

Wiele może być przyczyn tego, że sklep online nie cieszy się powodzeniem. Czasem to kwestia asortymentu, a czasem tego, jak sklep jest prowadzony. W dużej mirze przypadków o złej sytuacji sklepu decyduje pozycjonowanie sklepu lub raczej brak jakichkolwiek działań w tym kierunku. A to podstawowy błąd. Sklepy w sieci nie są same dla siebie. Mają liczną konkurencję i najwięcej klientów zawsze mają te, które inwestują w pozycjonowanie. Tylko dzięki temu takie sklepy w sieci pojawiają się na listach wyszukiwania na pierwszych pozycjach, a z takich użytkownicy sieci korzystają najczęściej. Żeby pozycjonowanie przyniosło oczekiwany skutek, często konieczny jest najpierw audyt strony sklepu i jej optymalizacja seo. Dopiero wtedy ustala się słowa czy frazy kluczowe i pod ich kątem prowadzi się pozycjonowanie sklepu internetowego. Zabiegi takie mają charakter długofalowy. Raz osiągnięty efekt nie jest stały, bo konkurencja też korzysta z takich sposobów, by przyciągnąć do siebie klientów.